Přehled používaných terapií
V rámci terapie kombinujeme různé níže uvedené metody a aktivity tak, aby co nejlépe odpovídaly potřebám Vašeho dítěte a podporovaly jeho motorický, kognitivní i emoční rozvoj.
Díky cílenému propojení pohybových, senzorických a kognitivních terapií dosahujeme lepšího efektu, než kdyby byla použita pouze jedna metoda.
Rytmický auditivní trénink:
Metoda je založena na principu tréninku časování a rytmu. Dítě při ní provádí přesně načasované pohyby (klepy rukou, šlápnutí nohou apod.) do rytmu a zároveň dostává okamžitou zpětnou vazbu o své přesnosti. Tato terapie stimuluje mozkové okruhy zodpovědné za načasování, koordinaci a pozornost, podporuje synchronizaci mezi smyslovými a motorickými funkcemi, zlepšuje koncentraci, pracovní paměť a rychlost zpracování informací, posiluje koordinaci pohybů, rovnováhu a orientaci v prostoru.
Tato metoda má za sebou výzkum (evidence-based). Výzkum poukazuje na špatné načasování a oslabený rytmus u jedinců s ADHD, autismem, dyslexií, poruchou sluchového zpracování, afázií, Parkinsonovou chorobou, schizofrenií a dalšími neurologickými poruchami. Právě pro tyto klienty je metoda vhodná.
Jedná se o zařízení jediné svého druhu v ČR.
Inhibice primárních reflexů
Metoda zaměřená na neuromotorickou nezralost, pracuje se s primárními reflexy klienta. Pravidelné opakování jednoduchých cvičení stimuluje neuroplasticitu mozku a umožňuje postupnou nápravu nezralých nervových drah. Využívá cílené pohybové vzorce, které napodobují rané vývojové etapy dítěte. Podporuje inhibici primárních reflexů a aktivaci posturálních reflexů, posiluje osové napětí, rovnováhu, koordinaci a orientaci v prostoru, zlepšuje senzorickou integraci a schopnost soustředění, napomáhá harmonizaci nervového systému a zlepšení školních dovedností (čtení, psaní, organizace práce).
Rytmické pohyby
Pravidelné a rytmické cvičení umožňuje lepší propojení senzorických a motorických funkcí. Pohyby stimulují centrální nervový systém, zejména propojení mezi mozkovým kmenem, mozečkem a vyššími mozkovými strukturami, podporují integraci primárních reflexů, posilují osové napětí, koordinaci, rovnováhu a orientaci v prostoru, přispívají k dozrávání nervových drah zodpovědných za pozornost, učení a emoční regulaci.
Inovativní multisenzorický domácí program
Tento program podporuje senzorickou integraci. Metoda je založena na kombinaci speciálně upravené hudby a jednoduchých pohybových cvičení. Využívá principů mozkové plasticity a působí současně na sluchový i motorický systém.
Speciální sluchátka , která okamžitě vracejí zpět slyšený hlas
Metoda stimuluje zpětnou vazba mezi sluchem a řečí, a tak posiluje sluchové zpracování a fonologické uvědomění, podporuje správnou artikulaci, plynulost řeči a intonaci, zlepšuje pozornost, pracovní paměť a schopnost soustředění, přispívá k lepší seberegulaci a sebevědomí při komunikaci. Zařízení funguje tak, že okamžitě modulovaný poslech vlastního hlasu aktivuje nervové dráhy propojující sluchový, řečový a motorický systém, čímž podporuje neuroplasticitu a efektivnější učení. Metoda zvlášť vhodná pro podporu čtení, chápání obsahu a řeči.
EEG biofeedback
Pozitivní účinky na pozornost, impulzivitu a regulaci chování zejména u dětí s ADHD dokazují výzkumy v této oblasti. Metoda EEG Biofeedback (EEG BFB, neurofeedback) vychází z principu učení prostřednictvím biologické zpětné vazby. Pomocí EEG přístroje jsou snímány mozkové vlny dítěte a jejich aktuální stav je převáděn do vizuální nebo zvukové podoby (např. hra, film, zvuk). Dítě tak dostává okamžitou informaci o své mozkové aktivitě a učí se ji vědomě regulovat. Metoda podporuje autoregulaci nervového systému, posiluje schopnost udržet pozornost a soustředění, pomáhá při regulaci emocí a snižování napětí či impulzivity, zlepšuje spánkový rytmus, paměť a celkovou kognitivní výkonnost. Terapie funguje tak, že opakovaným nácvikem vědomé regulace mozkových vln se stabilizují funkce mozku, což vede k efektivnějšímu učení a chování.
HANDLE přístup
Individualizovaný program jednoduchých pohybových aktivit. HANDLE aktivity využívají jemné, hravé a strukturované pohybové a senzorické podněty.
Společným cílem všech níže uvedených terapeutických metod je prostřednictvím cílených pohybových a senzorických podnětů podpořit dozrávání nervového systému, integraci primárních reflexů a harmonizaci smyslově-motorických funkcí, což vede k lepší regulaci chování, emocí a učení.