Ach ty domácí úkoly...
Důležitý nástroj podpory dítěte na začátku školní docházky je pomoc rodičů při domácí přípravě. Jak ale ze zkušenosti nebo z doslechu víme, právě to se může stát noční můrou všech zúčastněných nebo naopak dobrým základem pro nácvik učebních a pracovních návyků dítěte. Ale jak na to?
V zahraničí existují speciální výcvikové programy, které pomáhají rodičům získávat kompetence, jak efektivně pomáhat dítěti při vypracování domácí přípravy. V praxi se ukázalo, že tyto programy pro rodiče, přinášejí lepší studijní výsledky dětí. U nás žádný takový program není (nebo o něm zatím nevíme), ale v případě konkrétních problémů se můžete obrátit na nás. Zatím přinášíme pár obecných rad a informací 😊.
Zda úkoly ano nebo ne nezáleží ani tak na nás, ale na rozhodnutí školy. V jednom se ale shodnou všichni. Negativní dopad na dítě má jeho přetěžování. Vnímejte limity svého dítěte citlivě a věnujte pozornost tomu, pokud se u dítěte objeví například: Ztráta zájmu o učení a přirozená zvídavost obecně, fyzická nebo psychická únava nebo psychosomatické poruchy, poruchy spánku, nevolnost...
Nejde ale ani tak o to, jak dlouho s dítětem domácí úkol děláme, ale jak kvalitně, intenzivně a s jakou motivací.
Co zhoršuje spolupráci mezi Vámi
a Vaším dítětem:
Dalším faktorem, který zhoršuje spolupráci je předávání nejasných pokynů. Například "Pust se do toho, Jak to, že jsi začal beze mě?"Proto si pamatujte, že důležité předávat jasná a konzistentní pravidla.
Jedna studie ukázala, že už 5 minut po uvítání dítěte se rodič ptá "Jak bylo ve škole? A máš domácí úkol?" Pro lepší komunikaci mezi Vámi a dítětem se raději nejdřív zeptejte, jak si čas ve škole dítě užilo, co nového se naučilo, co ho potěšilo nebo zklamalo. U starších dětí ponechte dítěti prostor na domácí úkol a vstupte do děje, až vás dítě požádá. Někdy budete překvapení, jak perfektní výkon dítě podá. Jindy se bude muset něco opravit, ale až po samotném pokusu dítěte. To bude mít totiž větší zájem, než když se chopíte aktivity už od začátku.
Někdy je potřeba na to nebýt sám :).
K napsání tohoto příspěvku nás inspirovala prof. PhDr. Lenka Šulová CSc., která na téma domácí přípravy dětí prováděla výzkum.
